zaterdag 18 april 2015

Menstruatie cup

Misschien heb je er al wel eens van gehoord, de menstruatie cup.




Een menstruatie cup is een soort bel vormig bekertje wat in de vagina wordt geplaatst tijdens de menstruatie, om het menstruatie bloed op te vangen. Bij het gebruik van de cup heb je geen kans op TSS. 
TSS staat voor Toxic Shock Syndrome en is beter bekend als de tampon ziekte. Wanneer je TSS krijgt treden er extreme symptomen op zoals koorts hoger dan 39 graden, overgegeven, diarree, duizeligheid, lage bloeddruk en huiduitslag die kan lijken op een allergische reactie. Wanneer je niet naar de dokter gaat kan het fataal zijn. Het valt goed te behandelen als je er snel bij bent.
TSS kan je dus krijgen van tampons omdat tampons alles in de vagina absorbeert, dus ook het vagina vocht wat er hoort te zitten om alles te beschermen. Doordat alles wordt geabsorbeerd is dit de ideale broedplek voor bacteriën. De kans dat je dit krijgt is groter als je de tampon te lang laat zitten zoals bijvoorbeeld 's nachts.
Van een menstruatie cup is er nog nergens over de hele wereld een melding van TSS. Dit komt omdat een menstruatie cup is gemaakt uit siliconen die niks absorbeert maar alleen het menstruatie bloed opvangt. De cup moet je voor en na je menstruatie koken om zo alle mogelijke bacteriën te doden. 
De cup wordt in de vagina ingebracht en kan veilig tot 12 uur lang blijven zitten. Je kan alles doen met de cup, zwemmen, sporten, werken en zelfs slapen! 
Vooral het zwemmen vind ik persoonlijk erg fijn. Ik kan niet zwemmen met tampons omdat mijn tampon vol raakt met het water uit het zwembad (Ben ik de enige?).
Ik zelf heb altijd last van maandverband en tampons omdat maandverband bij mij gaat jeuken en tampons zijn te pijnlijk omdat ze alles uitdrogen.
De menstruatie cup klinkt daarom ideaal!
Een cup kan je tot wel 10 jaar gebruiken en daarmee bespaar je bakken met geld en ben je ook nog eens milieu vriendelijk bezig. In mijn oren klinkt dit geweldig, alleen het in en uit doen van een menstruatie cup klinkt een beetje creepy als je het mij vraagt.


Je moet de cup vouwen om in te brengen, deze spring open en vormt een licht vacuüm waardoor hij niet kan lekken en niet uit de vagina kan vallen. Dit klinkt nog wel oke.. Bij het verwijderen moet je eerst het vacuüm verbreken door in de onderkant te knijpen, lukt dit niet dan moet je je vinger meer naar de rand verplaatsen en de cup weer een soort van lichtelijk opvouwen. Mhh.. Wat nou als je hem er niet meer uit krijgt? 
Ik heb veel research gedaan en het klinkt toch echt als een ideaal ding, er is nog niemand geweest die de cup er nog niet uit heeft gekregen en heb nog nergens enge horror verhalen gelezen. Alleen de eerste paar keren zal het niet perfect gaan, oefening baard kunst zeggen ze altijd.
Ik kan nog geen persoonlijke ervaring vertellen, ik heb een goedkope cup op ebay besteld waarvan de reviews allemaal positief waren, maar heb hem nog niet binnen. Ik weet dat het vaak wordt afgeraden om dit te doen, maar een cup kost al gauw 20 euro en dat vindt ik persoonlijk een beetje veel als je niet weet of het je gaat bevallen of niet. Wanneer de cup bevalt ga ik zeker kijken voor een 'echte', ik zit zelf te denken aan Meluna of de Mooncup (er zijn er nog veel meer).
Ik ben erg benieuwd of dit de oplossing is voor mijn probleem. Ik zal zeker een update geven van mijn ervaring als mijn cup eenmaal binnen is!

Xoxo CrazyGirl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten